الاثنين، 15 يونيو 2015

سور النيش العظيم - الحلقة الأولى






نصايح طنط "مش دافعة حاجة من جيبها " لكل عروسه بتجهز بيتها

-اهم حاجة فى جهاز العروسة هو النيش 
-من غير النيش الحب بينكم مش هيعيش
- وعلى راى المثل عروسة من غير نيش زى الفيلم من غير أفيش
-النيش هو وجهتك وعزوتك و متحف شقتك
- عض عيشى ولا تعض نيشى

= يعنى أجيب ايه أطنط ؟!!

- بصى يا حبيبتشى اولا لازم تخلى خطشيبك يكبر فى النيش كدة ميستخسرش يعنى تجيبى سفرة شرحة وبرحة والنيش بتاعها يجى كدة 4 اوض وصالة قصدى يكون واسع ومبحبح انتى مش اقل من بنت خالتشك ولا بنت عمة ابن مرات خالك ابدااا

= طب انصحينى أطنط أعمل ايه علشان مبقاش أقل منهم ؟!

- انا هروح معاكى وهشتريلك كل الحاجات اللى تشرفك قدام أهل عريسك
على راى المثل اللى ميشرفهاش نيشها قدام حماتها جاتها ستين خيبة على خيبتها
قوومى معايا يالا بسرعة

= هوا أطنط

"محلات الحاج درويش لمستلزمات البيت والنيش"

- مساء الخير يا حاج درويش انا جيالك النهاردة ومعايا العروسة العسل دى عوزاك تطلعلنا كل الحاجات الحلوة اللى عندك عاوزين نجهزلها نيش الكل يحكى ويتحاكى بيه دى زى بنتشى , انا اللى مربياها

= من عونيا يا مودام أحلى نيش لأحلى عروسه بإذن المولى ، بس لامؤخذا الدفع هيكون كاش ولا بالتقسيط علشان الأسعار بتختلف

- تقسيط ايه يا حج درويش احنا وش ذلك ، كاش ياخويا كاش

= على بركة الله يلا بينا نبدأ من قسم الكاسات والكوبايات قبل ما نروح على قسم الصوانى اللى هنطلع منه على قسم اطقم الصينى والأكروبال والبيركس واطقم الجاتوه والشاى والقهوة وبعده بدون مقاطعة على قسم المعالق والسكاكين وبعده قسم اطقم الشوربة والمقبلات واطقم السمك ومنه على قسم أطقم الخشاف والمهلبية والأيس كريم ولو فى العمر بقية هنطلع الدور التانى على قسم المفارش والانتكيات لزوم الديكور والكهربا

- كهربة ايه يا حاج انتو هتكهربونا ؟!

= لا يا مودام دا بردو من لوازم الديكور لو عاوزة النيش ينور من جوا وبتختارى كمان الألوانات يعنى اصفر احمر اخضر برتقانى انتو وذوقكم يعنى

- ننوره يا خويا منوروش ليه احنا اقل من اللى بينورو النيش بتاعهم اهو يبقا شكله حلو لما يجى رمضان ولا العيد يعمل بهجة كدة فى المكان ولو عندك حاجة بتعمل مزيكا هات

= طيب متفكين يلا بينا على بركة الله سيرى يا مودام


" بعد 6 ساعات "

= انا تعبت اوى أ طنط هو فاضل ايه لسه ؟

- وانا كمان رجلى اتكسرت مش قادرة , الحاجات كلها احلى من بعضها معقول كل ده ومشتريناش غير 4 اطقم كاسات و 3 اطقم صوانى بس

= اومال هنخلص باقى النيش امتى أطنط ؟

- هنخرج كل يوم يا بنتى نشترى اللى ناقص وعلى رأى المثل يا عروسة كملى النيش ومتيأسيش

= لا أطنط انا هستحمل متخافيش كله الا النيش


" بعد شهر "

- مبروك يا حبيبة قلبى الف الف مبروك النهاردة عيد

= الله يبارك فيكى أطنط انا مش مصدقة نفسى أخيرا خلصنا كل حاجات النيش

- ايوة يا حبيبتى واهم حاجة انك اشتريتى من اغلى حاجة , حاجات تشرف بصحيح هو صحيح أبوكى من صدمته فى الفلوس اللى دفعها محجوز فى المستشفى وأمك فقدت النطق بس فداكى عقبال ما خطيبك يشترى النيش بقا ونفرح بيكى بجد

= أنا مش مصدقة إمتى اليوم اللى هتجوز فيه ويبقا عندى نيش زى كل البنات أطنط

- قريب يا حبيبتى قريب بس قولى لخطشيبك بقا يشد حيله ويشترى باقى العفش وينجز

= بكرا ان شاء الله هنروح نتفرج على الشقة ونلف على محلات العفش ولو لاقينا حاجات عجبانا هنشتريها علطول


" تانى يوم "

= ادخلى برجلك اليمين يا حبيبتى , أدخلى برجليك الشمال يا حماتى , ادخلى برجليكى الإتنين أطنط , إيه رأيك يا حبيبتى فى عش الزوجية السعيد

- ايه ده هى دى الشقة !!

= اه هى دى مالها ؟

- الصالة صغيرة اوى ويادوب الباقى أوضة نوم وأوضة أطفال وصالون علشان الضيوف أومال هنحط السفرة فين ؟

= ماهى الصالة أهى تقضى قاعدة التيلفزيون وترابيزة سفرة

- ترابيزة سفرة بس !! أومال النيش هيبقا فين كله إلا النيش لا الشقة دى متنفعش شوف واحدة تانية

= نيش ايه وزفت ايه أنا لفيت كعب داير لحد ما لقيت الشقة دى ومش مستعد أضحى بيها علشان خاطر النيش بتاعك ده

- لو سمحت متغلطش فى النيش , إلزم حدودك

= ما هو يا انا يا النيش بقا من الأخر

- انت بتقول ايه ؟ إلحقينى أطنط !!!!!

" إلى اللقاء فى الحلقة القادمة smile emoticon "


وبالمناسبة وحشتونى ووحشتنى المدونة :) 

4 التعليقات:

P A S H A يقول...

كل سنة وحضرتك طيبة يا أستاذة وبألف خير وصحة وسعادة؛ ربنا يتقبل منا ومنكم صالح الأعمال ويجعله شهر خير وبركة علينا وعلى المسلمين جميعاً بإذن الله
:)

سعودي اوتو يقول...

thank you

مدير موقع سعودي اوتو

شركة تنظيف بالدمام شركة تاج يقول...


شركة تاج للتنظيف بالدمام 0551844053

شركة رش مبيدات بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالدمام

شركة تنظيف شقق بالدمام

شركة تنظيف فلل بالدمام

شركة رش مبيدات بالخبر

شركة مكافحة حشرات بالخبر

شركة تنظيف منازل بالخبر

شركة تسليك مجارى بالدمام

شركة تنظيف بالدمام

شركة تنظيف سجاد بالدمام

شركة مكافحة حشرات بالاحساء

شركة مكافحة النمل الابيض بالاحساء

شركة مكافحة حشرات بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالجبيل

شركة تنظيف منازل بالجبيل

شركة مكافحة النمل الابيض بالدمام




roney ahmed يقول...

كافة خدمات شركة تنظيف منازل بالمدينة المنورة مقدمة من شركتناحيث نسعي للوصول الى ان نكون افضل شركة تنظيف منازل بالمدينة المنورة مقدمة حيث نقدم كافة خدمات التنظيف داخل وخارج المنازل بالمدينة المنورة هل تبحثون عن جودة الخدمة المقدمة من شركة تنظيف منازل التي تبحثون عن خدماتها فقط اتصلوا بنا حيث نبذل مجهودنا لنقدم افضل خدماتنا لكافة العملاء .مستخدمين في ذلك كادر من افضل وامهرعمال التنظيف الداخلي والخارجي للمنازل بالاضافة الى ماكينات التنظيف من الداخل والخارج للمنازل بالاضافة الى اجود المنظفات المستوردة لدينا في تنظيف منازل بالمدينة المنورة.

تنظيف منازل بالمدينه المنوره

شركة تنظيف منازل بالمدينة المنورة فنحن من اهم شركات النظافة حيث تستخدم انواع كثيره من أفضل أنواع المطهرات والمنظفات والمواد الخام للنظافة ونقوم باستخدامها فى كافة أرجاء المكان داخل شقتك مثل الأحواض وحوائط المنازل والأرضيات والاسقف والرخام والسجاد والألواح الداخلية والخارجية والمكاتب والمبانى والزجاج والخزانات وجميع انواع الأثاثات ,
شركة تنظيف منازل بالمدينة المنورة
الى جانب ذلك تنظيف منازل بالمدينة المنورة تقوم بتنظيف المطابخ بكافة انواعها المختلفة مهما كان احجام المطابخ كبيرة ام صغيرة. شركة تنظيف منازل تهتم برضاء العميل قبل اى شى فاذا أردت أن تتخلص من كافة الأتربة التى توجد داخل الشقة الخاصة بك فلا تتردد فى الاتصال بنا فى اى وقت طوال اليوم ,
تنظيف منازل بالمدينة المنورة
فسوف تقوم تنظيف منازل بالمدينه المنوره بمساعدتك باستخدام احسن وأفضل المواد المنظفة وسوف نساعدك على افضل بريق واعادة البريق واللمعان الخاص بك , فقط اعتمد علي شركة تنظيف شقق بالمدينة المنورة واحصل على أفضل الخدمات التى تريدها بل افضل من الخدمات التى تريدها وتتوقعها .